Wednesday, July 1, 2009

Seimbas tentang Tamrin Qiyadi Kebangsaan

Assalamualaikum...

Pengalaman yang mengujakan! Itulah kata-kata yang selalu dikeluarkan oleh mereka yang menyertai latihan ESQ, dan ada yang mempromosikan kepada rakan-rakan yang lain. Alhamdulillah. Hidayah itu milik Allah. Hanya Dialah yang berhak memberikan kepada sesiapa yang dikehendakinya.

Bukanlah niat di hati untuk bercerita tentang latiha ESQ, kerana diri sendiri juga belum pernah menyertainya. Terdapat satu lagi program yang juga menyentuh hati kecil ini, iaitu Tamrin Qiyadi yang baru diadakan baru-baru ini. Sungguh mengujakan. Pelbagai persoalan telah terungkai. Pelbagai permasalahan dapat diselesaikan.

Bertempat di tanah keramat, di pondok moden yang bersungguh-sungguh menaikkan semula tasawwuf dan selawat. Menentang kejumudan dan kekerasan golongan reformis-modenis, yang kian kehilangan adab. Maka kami bertapak di sini mengambil keberkatan di bumi Allah ini. Indah pemandangan di sini, tatkala malam menjelma, lampu kehijauan menerangi persekitaran ini. Dengan menanggalkan kasut, kami berjalan ke dalam surau yang sejauh lebih kurang 20 meter. Memang begitulah adabnya, menjadikan keseluruhan tempat di luar surau itu sebagai suci.

Berbicara tentang sufi, ia menekankan tentang adab-adab menuntut ilmu. Ia berbicara tentang adab menjaga hati. Ia berbicara tentang ruh. Bukan sekadar hukum, kerana Islam itu sendiri terdiri daripada tiga unsur penting, Iman, Islam, dan Ihsan. Ia terdiri daripada Tauhid, Fekah, dan Tasawwuf.

Di dalam program ini, peserta disaran menghafal Surah Taha, di samping menghabiskan tadarus satu juzuk setiap kumpulan. Pada malam kedua, kami menyertai penduduk setempat berzanji dan berqasidah. Ini yang sangat ditentang oleh reformis-modenis. Tetapi, biarlah mereka dengan sikap mereka.

Kelainan dapat dirasakan di dalam program ini. Dengan penyertaan penceramah-penceramah yang tidak asing lagi, presiden Abim, presiden PKPIM, mantan presiden PKPIM, mantan timbalan presiden yang juga personaliti TV1, dan SUA Abim, slot-slot mereka memberikan pengisian yang sangat bermakna.

Diharap, program sebegini akan dapat memberikan suntikan semangat kepada para petugas Islam sehingga mereka dapat membawa panji perjuangan balik ke kampus-kampus dan negeri masing-masing.

No comments:

Post a Comment